Pseudocod

Pseudocodul apare de obicei la Subiectul al II-lea. Acesta conține structurile specifice unui limbaj de programare, dar este destinat citirii de către oameni. Acesta are mai multe concepte precum:

  • variabile și constante
  • operații
  • instrucțiuni
  • expresii

Variabile și constante

Variabilele nu sunt declarate ca in C++. Ele sunt declarate atunci când li se dă pentru prima oară o valoare. Acestea au nume formate din litere, cifre, underscore, dar nu încep cu cifră.

Pot apărea constante matematice, cum ar fi π.

Operații

Operații matematice

  • adunarea: a + b
  • scăderea: a - b
  • înmulțirea: a * b
  • împărțirea: a / b. Rezultatul se consideră număr real.
  • câtul împărțirii: [a / b]. Rezultatul este partea întreagă a împărțirii.
  • restul împărțirii: a % b

Operații logice

Acestea returnează Adevărat sau Fals.

  • egalitatea: =
  • inegalitate:
  • mai mic: <
  • mai mic sau egal:
  • mai mare: >
  • mai mare sau egal:

Instrucțiuni

Instrucțiunile sunt componente ale algoritmului care au efect atunci când sunt executate. Acestea se scriu de regulă pe câte o linie. Cu toate acestea, există cazuri când sunt scrise mai mult pe aceeași linie, însă separate prin ;.

Citirea

Aceasta se realizează fololsind instrucțiunea citește urmată de numele variabilelor, separate prin virgulă.

Exemplu

citește a, b, c

Afișarea

Aceasta se realizează folosind instrucțiunea scrie urmată de un șir, numele variabilelor sau expresii, separate prin virgulă.

Exemplu

scrie "a - b = ", a - b

Atribuirea

Aceasta se realizează folosind instrucțiunea precedată de variabilă si urmată de o expresie. Variabila va lua valoarea expresiei.

Exemplu

a ← 1
sum ← a + 2
i ← i + 1

Condiția / Structura alternativă

Condiția evaluează expresia logică. Dacă aceasta este adevărată se execută instrucțiunile ce apar după atunci. Dacă este falsă, trece mai departe. Dacă există instrucțiunea altfel și condiția este falsă, se vor executa instrucțiunile ce apar dupa altfel.

Sintaxă

daca <expresie logica> atunci
    ...

sau

daca <expresie logica> atunci
    ...
altfel
    ...

Structuri repetitive

Structuri repetitive cu test inițial

  • Instrucțiunea pentru <variabila> ← <expresie initiala>, <conditie>, <pas> executa ...

    variabila pornește de la valoarea expresie initiala și se schimbă conform pas, cât timp conditie este Adevărată. Dacă conditie este Adevărată, se vor rula instrucțiunile aflate după executa, altfel programul trece mai departe de structura repetitivă. Dacă pas nu există, se va considera 1.

    Exemplu

    pentru i ← 1, i ≤ n, i ← i + 1 executa
        ...
    

    echivalent cu

    pentru i ← 1, i ≤ n executa
        ...
    

    echivalent cu

    pentru i ← 1, n executa
        ...
    

  • Instrucțiunea cat timp <conditie> executa ...

    Cât timp conditie este Adevărată, se vor rula instrucțiunile aflate dupa executa. Când nu mai este Adevărată, programul trece mai departe.

    Exemplu - Determinarea numărului de cifre pare dintr-un număr

    citeste n
    num ← 0
    
    cat timp n ≠ 0 executa
        daca n % 2 = 0 atunci
            num ← num + 1
        n ← [n / 10]
    
    scrie num
    

Structuri repetitive cu test final

  • Instrucțiunea executa ... cat timp <conditie>

    Se execută o data instrucțiunile. Apoi, dacă conditie este Adevărată se continuă execuția. Când nu mai este Adevărată, programul trece mai departe.

    Important Instrucțiunile care se află după execută, vor fi mereu executate cel puțin o data. Condiția este verificată prima oară pentru pasul 2, de unde și numele tipului de structură.

    Sintaxă

    executa
        <instructiuni>
    cat timp <conditie>
    

    Exemplu - Numărul de cifre al unui număr întreg

    citeste n
    num ← 0
    
    executa
        num ← num + 1
        n ← [n / 10]
    cat timp n ≠ 0
    
    scrie num
    

  • Instrucțiunea repeta ... pana cand <conditie>

    Se execută o data instrucțiunile. Apoi, dacă conditie este Falsă se continuă execuția. Când conditie este Adevărată, programul trece mai departe.

    Important Instrucțiunile care se află după execută, vor fi mereu executate cel puțin o data. Condiția este verificată prima oară pentru pasul 2, de unde și numele tipului de structură.

    Sintaxă

    repeta
        <instructiuni>
    pana cand <conditie>
    

    Exemplu - Numărul de cifre al unui număr întreg

    citeste n
    num ← 0
    
    repeta
        num ← num + 1
        n ← [n / 10]
    pana cand n = 0
    
    scrie num